Minggu yang mendebarkan tapi kesudahannya agak bagus

Minggu yang mendebarkan tapi kesudahannya agak bagus

Isnin yang mendebarkan
Assalamualaikum,
Seperti biasa aku meneruskan dagangan pada pagi isnin. Hari ini seperti yang dijangka emas naik sedikit sebelum turun semula ke paras 1833 serta naik semula ke aras 1844+ dollar per aun. Ketika ini ianya turun sehingga 1837 dollar per aun.

Malam ni aku keluar dan menulis di meja Restoran Nasi Ahmad. Macam biasa aku minum secawan kopi-o. Hari ni kebetulan isteri aku ajak pergi beli barang keperluan di SC. Aku hanya turunkan dia dan terus ke sini. Sebabnya cuma nak cari telur sesarang. Bila ambil balik, dia cakap Cuma dapat yang paket kecil sahaja. Mungkin ramai nak buat kueh bulan agaknya. Fikirku. Huhu.

Tahun Harimau CNY kali ni

Dahulu semasa aku masih aktif dengan MLM, adalah merasa kueh bulan yang dikeluarkan syarikat. Halallah, emm sedap juga rasanya. Ada yang inti telur, ada yang intinya kacang merah. Tak pastilah CNY kali ni ada keluar lagi. Sebabnya syarikat MLM tupun dah bertukar pengurusan.

Hari ini selasa, pasaran emas meningkat naik tetapi sangkut dekat 1840-1843+-. Aku agak pening hari ni, sebab selepas pukul 3 petang hanya berjaya mengumpul 3.81 dan terpaksa rugi sedikit. Biasalah cikgu aku kata daripada takda apa-apa, lebih baik rugi sedikit daripada tak dapat tutup. Haha.

Hari rabu aku pasaran mula melonjak ke atas melepasi 1847+ dan mencecah 1853+. Akhirnya pada pagi jumaat pasaran mula turun di bawah 1800-dollar per aun. Jadi kita paku beli ajelah. Alhamdulillah dapat lebih dari 200+ mata. Yang lain hari isnin nanti pulalah sambungnya. Harap pasaran dibukalah. Huhu.

 

Hari ini aku pergi ambil booster, dah dapat appointment hari tu. Bukan apa, kekadang kerja freelance ni kena juga jumpa orang. Tak jumpa orang macam mana nak dapatkan sedikit wang saku. Dah lebih 5 tahun aku kerja freelance ni. Sepenuh masalah. Sebelum ni aku kerja kutipan data pemetaan. Macam-macam orang aku jumpa sejak buat kerja sendiri ni. Ada yang ok, ada yang kekadang tetiba hilang pun ada juga. Haha. Biasalah, hidup dalam masyarakat pelbagai kaum ni kita kena hadap ajelah.

Alhamdulillah, Malaysia masih aman, walaupun ada yang buat demo sana-sini, tapi bila raya semua sibuk nak balik kampung. Haha.
Masa aku pergi cucuk tadipun, ada warga asing yang datang cucuk. Sepatutnya kita kena bertolak ansur sesama manusia. Ada benda kita beri sama rata, dan ada benda kita kena tegas. Alhamdulillah, rakyat Malaysia sekarang kira ok r banyak beri pendapat tentang pelbagai isu semasa. Tak macam dulu, semua ikut sahaja. Kebanyakanlah. Sekarang tak setuju, boleh terus buat aduan melalui internet. Kalau dulu susah, nak kena datang sendiri ke jabatan yang kita nak komplen tu. Huhu.

Hari selasa dan rabu depan tak boleh kata apalah sebab CNY.Pasaran sessi Asia pasti banyak yang tutup. Shanghai Stock Exchange ditutup seminggu. Malaysia pula pukul 12.30 tengahari ditutup sehingga hari Rabu. Hong Kong Stock Exchange pula ditutup Isnin sehingga hari Khamis. Kiranya minggu cutilah, baru ku tahu bagaimana covid-19 merebak dengan cepat pada 2020. Harap tahun ni akan berhentilah penyebarannya. Penat weh, nak buat makan-makan pun agak susah juga. Jadi dikesempatan ini aku mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina dan selamat bercuti kepada semua. Sekian.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


X