Pasaran Emas tutup sebentar pada Isnin

Pasaran Emas tutup sebentar pada Isnin

Pasaran Emas tutup sebentar. Adeh!

Macam biasa aku bersedia membuat dagangan pada isnin. Seperti hari isnin minggu sebelumnya, pepagi dah hantar isteri aku ke MRT. Jauh pula sebulan lebih dah ni kena hantar ke stesen MRT Kwasa Damansara. Orang kata buat habis duit minyak je. Yelah, duit KWSP aku habis dekat minyak je bulan lepas. Huhu. Pagi tu, aku tutup beberapa trade aku yang jumaat lepas. Terpaksa layan je lah pasaran minggu ni. Ni semua Jerome Powell punya pasal. Ekekee..sedap je mulut ko tuduh pakcik sorang tu. Data inflasi Amerika Syarikat kali ni adalah yang paling tinggi selepas tahun 80-an. Selain itu juga pelabur menunggu data ekonomi China yang dijangka keluar pada minggu ini. Begitu juga dengan penetapan kadar faedah yang akan dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia.

Berbalik kepada dagangan pada Isnin. Pasaran ditutup pada kerana sambutan peringatan Martin Luther King di USA. Oleh itu pasaran emas ditutup sepanjang waktu dagangan Amerika Syarikat. Pasaran kemudian bersambung pada pagi selasa dengan sedikit kenaikan dan kemudian menurun semula pada tengahari sekitar 1819. Alhamdulillah, dapatlah tutup beberapa dagangan. Sehingga malam ketika pasaran US di buka, dapatlah dalam 93+mata. Pasaran agak seimbang dengan turun dan naik dalam beberapa jam.

Pada keetika ini pasaran emas sedang menaik semula selepas turun di bawah 1807 mata pada sebelah petang. Pada penghujung hsri dagangan Asia, harga emas masih berlegar sekita 1816 dollar per aun. Harap ianya naiklah, boleh aku tutup posisi bahagian atas. Err..Atas bawah kau floating. Jangan cara saya ye, ianya Cuma valid jika anda ada dalam USD3000. Jika modal anda rendah daripada itu, jangan cuba-cuba buka posisi dagangan atas dan bawah dengan kesilapan seperti membeli diharga pucuk ataupun menjual pada harga rendah. Haha.

Masa saya bekerja di sebuah syarikat broker dahulu, bos tak tanya pun kau buka jual ataupun beli. Rugi ke untung , kekadang dia tak ambil kesah sangat. Cuma 1 dagangan yang ditutup dia akan beri dalam RM250. Sekarang saya tidak tahulah, masih ada lagike broker yang beri upah sebegitu. Pada awal tahun 2000 dahulu, memang tumbuh bagai cendawan selepas hujan syarikat komoditi. Ramai juga para graduan yang join syarikat ni, tetapi tidak semuanya bertahan kerana siapa yang biasa gaji ikut upah sekali dagangan sahaja yang berani menghadapinya. Mana yang tak sanggup akan cari kerja lainlah. Termasuklah saya yang kembali bekerja di syarikat lama saya itu semula. Hihi.

Selepas hampir 11 tahun meninggalkan dunia trading, akhirnya semasa PKP dalam tahun 2021 baharulah saya mula menceburi semula dunia trading ini. Ok! Begitulah ceritanya, ni masalahnya kalau asyik keluar iklan dekat FB. Huhu. Oh ye, berkenaan trading pada selasa. Alhamdulillah, dapatlah dalam 109+ mata. Harap dapatlah menutup semua dagangan pada minggu ini tanpa floating. Mudah-mudahanlah. Banyak pula kerja yang perlukan kos pada minggu ini. Mana nak cekau duit. Huhu. Harap dapatlah sedikit modal untuk makan dan modal kerja. Oklah. Melihat dagangan hari ini, nampak ianya masih lagi berlegar sekitar 1814-1815 dollar per aun. Samada ianya menaik atau menurun, kita lihat sajalah nanti. Sekian. Wassalam.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


X